De gevaren van een crash dieet schema

In 2016 heeft bijna de helft (49,2%) van de Nederlanders van 18 jaar en ouder overgewicht (cijfers Volksgezondheidenzorg.info). Het is dan ook niet zo vreemd dat zoveel mensen willen afvallen. Soms omdat ze er beter uit willen zien op het strand, maar veel vaker uit gezondheidsoverwegingen.          

Het is daarom ook onbegrijpelijk dat zoveel Nederlanders een crash dieet volgen. Een crash dieet is namelijk heel erg ongezond. Niet alleen werkt het vaak niet, en kom je meer aan dan dat je bent afgevallen na afloop van het crash dieet Een dergelijk dieet kan ook je gezondheid in gevaar brengen. Als jij wilt afvallen, maar dat graag op een gezonde manier wilt doen zijn er betere methoden.

Maar waarom is een crash dieet eigenlijk zo ongezond? Fit in evenwicht geeft je vijf redenen waarom je zo ver mogelijk moet wegblijven van een crash dieet.

1. Tekort aan voedingsstoffen

Als je een crash dieet volgt, krijg je te weinig voedingsstoffen binnen. Een vrouw heeft gemiddeld tussen de 1800 en 2400 calorieën per dag nodig en een man tussen de 2200 en 2800. Afhankelijk van je leeftijd, hoeveel je verbrandt en hoeveel je beweegt.

Bij een crash dieet krijg je normaliter tussen de 800-1200 calorieën binnen. Je krijgt dan te weinig voedingsstoffen binnen om normaal te kunnen fungeren. Je zou natuurlijk supplementen kunnen slikken om toch aan de voedingsstoffen te komen, maar echt voedsel is altijd beter.

2. Hoofdpijn

Doordat je te weinig eet, zal je een lage bloedsuikerspiegel hebben. Dit heeft hoofdpijn tot gevolg. Uiteindelijk is het je lichaam die je vertelt dat je te weinig voedsel binnenkrijgt. Zie het als een alarm. Als je afvalt en je krijgt hoofdpijn drink dan voldoende water om het tegen te gaan. Nog steeds hoofdpijn? Eet dan een banaan.

3. Vermoeidheid

Voedsel is natuurlijk energie. Als je te weinig voedsel binnenkrijgt, mis je dus de broodnodige energie. Net zoals met hoofdpijn heeft het ook te maken met een te lage bloedsuikerspiegel. Doordat je te weinig energie binnenkrijgt en een lage bloedsuikerspiegel hebt, zal je snel moe worden. Niet erg handig voor op je werk.

4. Constipatie

Een normale stoelgang is minimaal drie keer per week naar de wc. Maar bij een crash dieet krijg je te weinig vezels binnen waardoor je al snel last kunt krijgen van constipatie. Naar de wc gaan zal hierdoor pijnlijk worden en het is natuurlijk ook niet gezond.

5. Spierverlies

Bij afvallen wil je natuurlijk vet verliezen. Maar bij een crash dieet zal je niet alleen vet verliezen, maar ook spiermassa. Hoe minder calorieën je eet hoe meer spierverlies je zal hebben zo blijkt uit onderzoek(bron). De reden hiervan is simpel: je lichaam zal extra energie willen en dat zit in spieren. Je lichaam zal dus je spieren ‘opsnoepen’ om meer energie te verkrijgen. Normaliter krijg je deze energie namelijk uit je voedsel.


Nog meer redenen

Naast deze vijf redenen zijn er nog meer redenen om geen crash dieet te volgen. Zo zal je door een tekort aan sodium misselijk worden. Je kunt zelfs zo zwak worden dat je minder goed kan zien. Het is dan natuurlijk zaak om een dokter te bellen.

Voor vrouwen kan een crash dieet zelfs menstruatieproblematiek opleveren.

Een crash dieet kan dus gevaar voor je gezondheid opleveren. Wanneer je overgewicht hebt is afvallen natuurlijk goed, maar zorg dat je altijd genoeg calorieën binnenkrijgt voor je lichaam om normaal te functioneren. Kies daarom voor een verantwoord dieet.

Crash dieet op de lange termijn

Ook voor de lange termijn is dat stukken beter. Je zult vast wel gehoord hebben van mensen die een crash dieet hebben gevolgd toen twintig kilo zijn afgevallen en daarna weer zijn aangekomen. Vaak nog meer dan wat ze waren afgevallen. Dat is ook heel logisch.

Bij een crash dieet gaat je lichaam in ‘survival modus’. Zodra je weer in je gebruikelijke eetpatroon komt, zal je lichaam meer vet opslaan omdat het bang is weer een periode met te weinig voedingsstoffen terecht te komen. Je lichaam zal zich daar tegen wapenen. Om die reden heeft een crash dieet dus ook helemaal geen zin op de lange termijn. Op de korte termijn zal je afvallen, maar op de lange termijn zal je ook weer aankomen. Om over de gezondheidsrisico’s nog maar te zwijgen.  

Aletta Tingen  

Fit in evenwicht